Historia marki Chupa Chups

Hiszpańska firma Chupa Chups SA jest wiodącym producentem i dystrybutorem lizaków. Za słynnym logo firmy, zaprojektowanym przez samego przez Salvadora Dali, kryje się ponad 50 różnych smaków i kombinacji smakowych i sprzedawanych w różnych opakowaniach, od tradycyjnych lizaków, po zupełnie nowoczesne lizaki takie, jak Mobile Pop w kształcie telefonu komórkowego z funkcjonalnym kalkulatorem lub Chupa + Surprise, wprowadzony w 2000 roku, który łączy zabawne zabawki z firmowymi lizakami.

Jak to się zaczęło
Firma Chupa Chups SA została założona w 1946 roku, jako Granja Asturias SA. Początkowo firma specjalizowała się w słodyczach na bazie jabłek. We czesnych latach pięćdziesiątych do firmy dołączył Enrique Bernat - wnuk barcelońskiego cukiernika. To dzięki niemu mały zakład rzemieślniczy przekształcił się w giganta produkcyjnego zdolnego do wytwarzania i dystrybucji swoich produktów na całym świecie. Pod koniec lat pięćdziesiątych Bernat zdołał odwrócić złą passę firmy i otrzymał 50 procent jej udziałów za swoje wysiłki. Wkrótce postanowił wykupić resztę firmy, a następnie całkowicie ją przekształcić.

W ciągu dekady Bernat zaczął badać nowy pomysł na produkt. Uznając, że większość hiszpańskich cukierków jest spożywana przez dzieci, Bernat starał się stworzyć produkt specjalnie dla tej grupy konsumentów. Większość cukierków w tym czasie stanowiły landrynki na bazie cukru, które miały tendencję do lepienia dłoni i buzi dzieci. Pomysł Bernata był prosty: zaczął wkładać patyczki do cukierków. W końcu Bernat nazwał swoje cukierki "Chups" od hiszpańskiego czasownika "chupar", czyli "lizać".
Nowe cukierki szybko stały się niezwykle popularne wśród okolicznych dzieci, a ich sukces zachęcił Bernata do podjęcia drastycznego kroku. Po uzyskaniu pełnej kontroli nad firmą Bernat postanowił wyeliminować asortyment około 200 różnych cukierków, aby skoncentrować się wyłącznie na tworzonych przez siebie lizakach. Pierwsze Chups zostały wyprodukowane w 1958 roku. Dostępne były w siedmiu smakach.

Szybki rozwój firmy
Bernat szybko uprzemysłowił produkcję firmy, umożliwiając zaspokojenie rosnącego popytu na lizaki. Już pod koniec lat 50. firma dostarczała do 200 000 lizaków dziennie, korzystając z własnej floty samochodów ciężarowych. W międzyczasie firma kontynuowała udoskonalanie swojego jedynego produktu, zastępując metalowe patyczki drewnianymi, które z kolei zastąpiono plastikowymi we wczesnych latach sześćdziesiątych. W 1961 roku firma zmieniła nazwę Lollipop na bardziej muzycznie brzmiącą Chupa Chups i pod tą nazwą lizaki Bernata miały osiągnąć międzynarodowy sukces.

Ważnym momentem w historii marki Chupa Chups był rok 1969, kiedy firma przyjęła nowe logo. W tym celu Bernat zwrócił się do przyjaciela - światowej sławy surrealistycznego malarza - Salvadora Dali, który szybko wymyślił logo firmy w kształcie stokrotki i jaskrawe kolory. Współpraca Dalego z wciąż małą firmą Chupa Chups sprawiło, że firma zwróciła na siebie uwagę międzynarodowego rynku i umożliwiło jej wejście na nowe rynki. W tym samym roku firma zbudowała swój pierwszy zagraniczny zakład produkcyjny w Bayonne we Francji. Dziesięć lat później firma całkowicie się przekształciła, a około 90% sprzedaży realizowano już poza Hiszpanią.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 541 688

E-mail: kontakt@foodandpeople.pl

Fakty i ciekawostki na temat najpopularniejszych słodyczy w Polsce i na świecie. Skąd się wzięły magiczne fasolki, od jaka dawna istnieje lizak Chupa Chups, skąd się wzięły M&M'sy - to wszystko i wiele innych na naszej stronie!