Najnowsze artykuły

Marcepanowe muffiny z żurawiną

Migdałowo- marcepanowe babeczki z kawałkami kwaskowej żurawiny to dobry pomysł jako zamiennik ciasta do kawy. Robi się je łatwo i szybko, nie wymagają...

Czytaj Więcej

Rynek słodyczy na świecie

Rynek słodyczy to jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków na świecie. Prym wiedzie Europa, osiągająca gigantyczne przychody ze sprzedaży cukierków, czekolad i ciastek. Rynek słodyczy jest bardzo szeroki. Obejmuje zarówno produkty na bazie cukru np. landrynki, lizaki czy żelki, jak i produkty czekoladowe oraz ciastka i herbatniki, w tym pierniki, wafle i biszkopty. Do słodyczy należą również guma do żucia, lody oraz tzw. słone przekąski.

Słodycze źródłem ogromnych zysków

Przychody ze sprzedaży słodyczy to liczby, które aż trudno sobie wyobrazić. W 2016 roku w skali globalnej było to 190 miliardów dolarów! Największy udział w rynku mają Stany Zjednoczone, które na sprzedaży słodyczy zarobiły we wspomnianym roku aż 30,15 miliarda dolarów. Na drugim miejscu, jako kraj sprzedający najwięcej słodyczy znalazły się Chiny, które osiągnęły zyski na poziomie 19,95 miliardów dolarów. Prognozy mówią, że kraje azjatyckie będą pod tym względem rozwijały się najszybciej.

Europa w 2016 roku łącznie wygenerowała zyski na poziomie 68 miliardów dolarów, uzyskując 35,7 % udziału w światowych przychodach. Według przewidywań analityków w 2022 roku rynek słodyczy w Europie będzie największy spośród wszystkich regionów świata. Mówi się o zyskach rzędu ponad 80 miliardów dolarów. Wśród krajów Europejskich prym wiodą Niemcy, z przychodami w granicach 12 miliardów dolarów.

Aż 36,8 miliardów dolarów wygenerowały w 2016 roku ze sprzedaży słodyczy kraje Ameryki Północnej. Kraje Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu i Afryki osiągnęły razem wynik 42 miliardy dolarów. Największy powód do dumy ma Brazylia, z zyskami na poziomie 17,2 miliardów dolarów.

Polski eksport słodyczy

Pod względem eksportu słodyczy Polska znajduje się na wysokim, ósmym miejscu. W ciągu zaledwie 4 lat, od 2012 do 2016 roku, eksport naszych słodyczy wzrósł o 79,5 %. W 2016 roku udział Polski w światowym eksporcie słodyczy wyniósł 4,8 %. Słodkości eksportujemy głównie do krajów Unii Europejskiej. Najwięcej do naszych zachodnich sąsiadów. W 2016 do Niemiec trafiło aż 21 % słodyczy z naszego kraju. Kolejne, ważne kierunki eksportu słodyczy z nad Wisły to Wielka Brytania, Czechy oraz Francja. Łącznie do tych krajów wyeksportowaliśmy aż 27 % słodyczy.

Czego eksportujemy najwięcej? Ogromną popularnością cieszy się nasza czekolada oraz przetwory z dodatkiem kakao. Na zagraniczne rynki trafiło aż 32, 8 % produktów tego rodzaju. Kolejne, znajdujące uznanie za granicą, polskie specjały to wyroby piekarnicze oraz gofry i wafle.

Co ciekawe, sporo słodyczy również importujemy. Znajdujemy się na 14 miejscu wśród importerów słodkości. Mamy 1,7 % udziału w światowym imporcie. Na słodycze w 2016 roku nasz kraj przeznaczył 1,02 miliardów euro!

Lider w eksporcie słodyczy jest tylko jeden

Absolutnym liderem eksportu słodyczy są Niemcy, mający ponad 13,4 % udziału w rynku. Na eksporcie słodyczy w 2016 roku kraj ten zarobił blisko 8,3 miliardów euro. Drugie miejsce należy się Belgii, co chyba nikogo nie dziwi, biorąc pod uwagę popularność belgijskiej czekolady. Belgia ma 8,4 % udziału w światowym eksporcie. Cały czas goni ją Holandia z 6,3 % udziałem.